Какво е “Таксиметров шофьор?“

Таксиметров шофьор е правоспособен водач, който превозва пътници до избраните от тях дестинации чрез използването на таксиметров автомобил. Посредством транспортирането на пътниците си, той реализира печалба в зависимост от продължителността на пътуването.

ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТИ

Таксиметровите шофьори обикновено правят следното:
Проверяват колата си за проблеми и отстраняват леки повреди;
Поддържат автомобила си чист едновременно отвътре и отвън;
Зареждат с гориво автомобила си, когато е необходимо;
Вземат пътници и ги транспортират до местата където искат да отидат;
Помагат на пътниците за натоварване и разтоварване на багажа им;
Събират таксите за превоз от пътниците;
Издават платежен документ- фискален бон, а ако е необходимо и фактура;
Водят надлежна документация за изминатия пробег, времето за управление и почивка и реализирания оборот;
Спазват законите за движение по пътищата;
Те трябва:
– да вземат предпазни мерки, за да се гарантира тяхната безопасност и тази на пътниците, особено в натоварен трафик или при лоши метеорологични условия;
– да избират най- кратките и ефективни маршрути, за преодоляване на трафикът в пиковите часове на деня;
– да знаят местата където техните услуги са най- търсени- летища, гари, бизнес центрове, хотели и други;
– да знаят къде да намерят полицейски управления и спешни центрове в случай на извънредна ситуация.

КАЧЕСТВА КОИТО ТРЯБВА ДА ПРИТЕЖАВАТ ТАКСИМЕТРОВИТЕ ШОФЬОРИ

Умения за комуникация и обслужване на клиенти:Таксиметровите шофьори са в пряк контакт със своите клиенти. Чрез своите действия те представляват себе си и тяхната компания. Те трябва да са уверени, че пътниците ще са доволни от пътуването.
Надеждност:Клиентите разчитат на таксиметровите шофьори да ги вземат в уговорени време и да ги превозят до техните дестинации безопасно, бързо и комфортно.
Координация и концентрация: Таксиметровите шофьори трябва да бъдат в състояние да наблюдават заобикалящата ги среда постоянно и да избягват препятствията и опасните шофьори по време на работа. Дори в края на дванадесет часова смяна е необходимо те да останат концентрирани за да са в състояние да избегнат пътен инцидент.
Умения за разчитане на карта: Въпреки, че много таксиметрови автомобили разполагат с GPS навигационни системи, все пак е важно таксиметровите шофьори да бъдат в състояние да разчитат карти и да се ориентират в посоките.
Математически умения: Таксиметровите шофьори боравят с пари в брой. Когато клиент заплаща за пътуването си те трябва бързо да изчислят и върнат ресто.
Умения за бързо взимане на решения под стрес: често, ако работят с ЦДП, на водачите се налага до 5 сек. да вземат решение дали да потвърдят поръчка, до минута да съставят маршрут до адреса и три- четири минути за да стигнат до него. Още по- натоварващо е, ако клиент бъде качен от място, изискващо бързо потегляне (булевард или улица с натоварено движение, кръстовище и др.), а клиента не укаже маршрут и реши да се довери на шофьора. В този случай, до 20 сек. той трябва да разбере крайната точка на пътуването и да определи оптималния маршрут, като едновременно съобразява своето поведение на пътя с останалите участници в движението и следи за безопасноста на пътуването.
Търпение и спокойствие: Водачите трябва да са търпеливи и спокойни при шофиране особено в натоварен трафик, задръстванията или когато превозват груби или претенциозни пътници.
Професионализъм: Шофьори са лицето на тяхната компания и се очаква да се обличат, говорят и действат по професионален начин когато са с клиент.

КАКВО Е РАБОТНОТО ВРЕМЕ НА ТАКСИМЕТРОВИЯ ШОФЬОР?

Работното време на таксиметровите шофьори е изключително гъвкаво и в повечето случаи те сами избират какво да е то. Някои предпочитат нощното шофиране докато други го избягват и работят през деня или редуват седмица дневно със седмица нощно шофиране. Могат да направят кратко или продължително прекъсване. Ако работят сами на един автомобил лесно от един график могат да влязат в друг.

Въпреки удобството на тази професия по отношение на работното време, всички таксиметрови шофьори следва да спазват определени правила за работно време или т.нар. време за ежедневно управление, което е законово установено- до 12 часа. След период от 4 часа управление те трябва да направят почивка от най- малко 30 мин. или тя да бъде заменена с две почивки с продължителност най- малко 15 мин. всяко вместени в този период. Почивката между два периода на ежедневно управление трябва да е не по- малко от 11 часа, а седмичната почивка е не по- малко от 36 последователни часа.

ПРОФЕСИОНАЛНИ РИСКОВЕ

Физически рискове:
Водачите са изложени на вибрации, породени от управляваното от тях превозно средство. Тези вибрации са повече или по-малко вредни в зависимост от вида на превозното средство, средната скорост и продължителността на шофиране.
Рискове, свързани с ръчна обработка на товари (повдигане или държане на багаж, бутане на инвалидни колички или подкрепяне на хора с увреждания)- увреждания на гърба, порязвания, прищипвания, фрактури и др.
Рискове, свързани с продължителна работа в седнало положение- мускулно-скелетни увреждания на врата, раменете или гърба и сърдечносъдови заболявания.

Химични и биологични рискове:
Таксиметровите и другите професионални шофьори, особено тези работещи в градска среда, са изложени повече на действието на отработени газове съдържащи органични и неорганични съединения, дисперсни частици, аерозоли, прах и други замърсители.
Поради близкия контакт с клиентите и работата в малко и затворено пространство, за таксиметровите шофьори съществува повишен риск от зараза с вирусни инфекции пренасяни по въздушно- капков път. Когато се работи на аерогари или международни автогари, с пътници пристигащи от далечни дестинации, съществува възможност за заразяване с вируси, несрещащи се или нетипични за нашия регионйон.

Рискове, свързани със стрес:
– повтаряща се и монотонна работа, изискваща висока степен на концентрация;
– ограничена свобода за вземане на решения и недостатъчна социална подкрепа;
– работа в изолация и ограничени контакти с колегите;
– организация на работата и работно време, затрудняващо социалните контакти;
– висок риск от умора: например често водачите работят на смени с продължителност между 10 и 12 часа, а работата през нощта и на ненормирано работно време може да причини наред с другото нарушения на съня.

Рискове, свързани с насилие:
Таксиметровите шофьори са изложени в по-голяма степен на насилие и агресия от останалите работници. Те работят сами и нощно време, носят пари в брой в автомобилите си и често пътуват през изолирани и опасни райони. Клиентите им може да са консумирали големи количества алкохол или да са употребили наркотици.

Рискове, свързани с индивидуалното поведение:
– Тютюнопушене;
– Употреба на стимуланти като кафе, алкохол и високоенергийни напитки;
– Липса на физическа активност — работата на таксиметровите шофьори е свързана с продължително седене;
– Ниски нива на употреба на обезопасителните колани сред таксиметровите шофьори и техните клиенти.